In gesprek met…. UMCG

Regelmatig gaat Aaldrik Arends in gesprek met één van zijn klanten. Bedrijven en organisaties die bewust kiezen voor de dienst-verlening van Safety Company. Welke diensten nemen zij af? Nog belangrijker; Waarom kiezen zij voor deze samenwerking? Dat zijn de uitgangspunten voor een nadere kennismaking. Deze keer gaat Aaldrik in gesprek met het UMCG in Groningen.

NORTH & SOUTH
Nee, dit gaat niet over de Amerikaanse burger-oorlog. Maar over het enorme complex dat het Universitair Medisch Centrum in Groningen beslaat. Een dorp op zich, waarbij de functies in gebruik behoorlijk verschillen. Een verschil tussen BHV team Noord en BHV team Zuid, zeg maar. Coördinator Bedrijfshulpverlening van het UMCG, Jakob van der Vlag, vertelt.

HOEZO BHV IN EEN ZIEKENHUIS?
Het lijkt wat vreemd; een ziekenhuis met een eigen Bedrijfshulpverlening? Om dit beter te begrijpen legt Jakob de verschillen in gebruiksfuncties uit. “Noord is gericht op onderzoek en onderwijs met studenten en personeel. Hier vind je bijna geen patiënten-zorg, maar andere risico’s zoals het gebruik van gevaarlijke stoffen en grote concentraties met mensen. Zuid kent juist gebieden met veel patiënten. De spoedeisende hulp van het ziekenhuis ligt in Zuid. Bij calamiteiten kan de medische knowhow het BHV team daar snel ondersteunen. Door de grote afstand is dit niet mogelijk aan de Noordzijde. Vandaar dat BHV’ers op Noord breder opgeleid zijn ten aanzien van medisch handelen in de eerste minuten na een incident. Het team kan sneller bepalen of bijvoorbeeld een ambulance opgeroepen moet worden.”

½ RUG ½ UMCG
Jakob kan direct putten uit een praktijksituatie, diezelfde ochtend. “Dit interview was bijna niet doorgegaan. Vanochtend hadden we in Noord een spoedsituatie met reanimatie. Ook wij bellen dan het alarmnummer en onze BHV’ers zijn direct begonnen met reanimeren. Een hele heftige situatie voor alle betrokken. Uiteindelijk is die mevrouw met de ambulance naar de Spoedeisende hulp gebracht.” Binnen het UMCG hebben alle 150 afdelingen een soort ‘mini BHV-team’ voor de eerste hulp.

Het team van Jakob bestaat uit 60 BHV’ers die verder zijn opgeleid. De helft hiervan is in dienst van de RUG, gezien de samenwerking in onderwijs en onderzoek. Bij calamiteiten neemt dit team de regie over van de normale bedrijfsvoering. “Als de ploegleiders van het BHV team beslui-ten dat er bijvoorbeeld 3000 mensen geëvacueerd moeten worden, dan kan de directeur hoog en laag spring-en, maar dan gaat het wel door”, geeft Jakob de status van dit team weer. En trots is hij op zijn mannen en vrouwen. “Vanochtend is maar weer gebleken hoe goed mijn mensen zijn opgeleid en hoe goed ze dit in crisis-situaties toe kunnen passen.” Wel is er dan ook veel aandacht voor nazorg. Betrokken collega’s krijgen ondersteu-ning en de ruimte om hun verhaal te doen. “Zodat iedereen de kans krijgt om dit te verwerken.”

DENKEN IN SCENARIO’S
Binnen het UMCG kan niet volstaan worden met één soort BHV-cursus. Daarvoor zijn de verschillen veel te groot. “We denken dan ook in scenario’s, waarbij we protocollen opstellen voor telkens een andere aanpak.” Hiermee doelt Jakob op het maatwerk, dat hij in overleg met Safety Company opstelt. “Ik weet vaak wel wat we nodig hebben, maar hoe we dit het beste aan kunnen pakken … ja, daar heb ik dan wel advies van o.a. Aaldrik bij nodig. Hij denkt mee en geeft aan wat we in welke situatie het beste kunnen doen. Maar ook wat juist niet moet!”, vervolgt Jakob. “Zo ziet een ontruiming op Zuid – met veel bedlegerige patiënten – er heel anders uit dan op Noord, waar juist veel studenten zijn. En op Noord hebben we protocollen voor ontsnapping van gevaarlijke stoffen terwijl op Zuid slimme blustechnieken worden gebruikt. Verschillende scenario’s, met eigen protocollen en bijpassende instrumenten, vragen om het maatwerk dat Safety Company voor ons levert.”

BIJ ELKE INZET LEREN WE
“In het begin dacht ik; logisch dat we tegen nieuwe dingen aanlopen. Zaken die we nog moeten regelen. Maar na al die jaren weet ik; bij elke inzet leren we iets nieuws.” Jakob is dan ook constant bezig met het verbeteren van de BHV-dienstverlening en het up-to-date krijgen en houden van zijn mensen. “Natuurlijk hebben wij ook te maken met verloop van personeel. Maar door goed af te stemmen met afdelingshoofden en voldoende aandacht voor goed opgeleide BHV’ers, kunnen we nu gerust stellen dat we met een goed team werken. En daar hebben we ook in de toekomst de hulp van Safety Company bij nodig.”

CONSTANT EVALUEREN
Zelfs tijdens een inzet denken de BHV’ers uit Jakobs team mee met wat er nog beter kan. “Terwijl de hele zaak vanochtend nog aan de gang was, werd mij ook gezegd; de volgende keer moet daar de ambulance staan, daar moeten de BHV’ers staan, dan moet dit gebeuren en dan moet dat
gebeuren.” Samen met het team streven naar een soort utopische dienstverlening. Telkens kritisch kijken naar het eigen functioneren en ervan leren om het de volgende keer nog beter te kunnen doen. “Maar dat kan natuurlijk niet altijd. Elke inzet is immers anders. Daarom zijn die scenario’s zo belangrijk. Je bereidt jezelf zo goed mogelijk voor en zorgt dat iedereen weet wat ze wanneer moeten doen. En verder is het gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken!”

Als langeafstandloper gaat Jakob graag een uitdaging aan. Nu heeft hij gekozen voor de Nijmeegse 4-daagse.
“Hiermee zamel ik geld in voor de Vrienden van het UMCG. Deze vrijwilligers helpen de patiënten in een vaak hele moeilijke tijd.”
Kijk en help mee op: www.devierdaagsesponsorloop.nl (Jakob van der Vlag).

Meer weten?

We vertellen graag meer!

Cursussen van Safety Company

Opleiding instructeur bhv
Werken op hoogte
Escaperoom BHV kamer
E-Learning
Cursus Hoofd BHV / Coördinator
Adembescherming voor de bedrijfshulpverlener
Code 95
VCA Cursus
Cursus Kleine Blusmiddelen
Cursus Escape Chair
Cursus Preventiemedewerker BHV
Eerste Hulp bij werken met kinderen
EHBO cursus
BHV cursus